evimmelk

ساخت وبلاگ

 

در زیر نمونه‌ای از قرارداد اجاره آورده شده است که می‌توان در تنظیم قرارداد اجاره از آن استفاده نمود و با توجه به بندها و ماده‌های آن، مواردی به قرارداد افزود.   

ماده 1 –  طرفين قرارداد

 1-1) موجر/ موجرین ........... فرزند ........... به شماره شناسنامه ........... صادره از ........... كد ملي ........... متولد ........... ساكن ........... تلفن ...........

با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت ........... فرزند ........... به شماره شناسنامه ........... متولد  ........... به موجب ...........

 

1-2) مستاجر/مستاجرین ........... فرزند  ........... به شماره شناسنامه ........... صادره از ........... كد ملي ........... متولد ...........  ساكن ........... تلفن ...........

با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت ........... فرزند ........... به شماره شناسنامه ........... متولد  ........... به موجب ...........

 

ماده 2 –  موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

عبارت است از تملیک منافع ........... دانگ/دستگاه/یک باب ........... واقع در  ........... دارای پلاک ثبتی شماره ........... فرعی از  ........... اصلی ........... بخش ........... به مساحت ........... متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ........... صفحه ........... دفتر ........... به نام ........... مشتمل بر ........... اتاق خواب با حق استفاده برق / آب /گاز به صورت اختصاصی/ اشتراکی / شوفاژ روشن /غیر روشن / کولر / پارکینگ ........... فرعی به متراژ ........... متر مربع / انباری فرعی ........... به متراژ ........... متر مربع تلفن دایر/غیر دایر به شماره ........... و سایر لوازم و منصوبات و مشاعات مربوطه که جهت استفاده به رویت مستاجر/مستاجرین رسیده و مورد قبول قرار گرفته است.

 

ماده 3 –  مدت اجاره

مدت اجاره  ........... ماه/ سال شمسی از تاریخ  ... / ... / ...13 الی ... / ... / ...13 می باشد.

 

ماده 4 –  اجاره بها و نحوه پرداخت

4-1) میزان اجاره بها جمعاً ........... ریال، از قرار ماهیانه مبلغ ........... ریال که در اول / آخر هر ماه به مو جب قبض رسید پرداخت می شود.

4-2) مبلغ ........... ریال از طرف مستاجر / مستاجرین بعنوان قرض الحسنه نقداً / طی چک به شماره ........... بانک ........... شعبه ........... پرداخت شد و یا نقداً / طی چک شماره ........... بانک  ........... شعبه  ........... در تاریخ    ... / ... / ...13 به موجر پرداخت خواهد شد . معادل مبلغ پرداختی به عنوان قرض الحسنه با انقضاء مدت اجاره و فسخ آن همزمان با تخلیه عین مستاجره به مستاجر مسترد خواهد شد.

 

ماده 5 –  تسليم مورد اجاره

موجر مکلف است در تاريخ ... / ... / ...13 مورد اجاره را با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن جهت استیفاء به مستاجر/ مستاجرین تسلیم کند.

 

ماده 6 –  شرايط و آثار قرارداد

6-1) مستاجر نمی تواند از مورد اجاره بر خلاف منطور قرارداد (مسکونی ، تجاری ، اداری ) استفاده نماید. مستاجر مکلف است به نحو متعارف از مورد اجاره استفاده نماید.

6-2) مستاجر حق استفاده از مورد اجاره را به نحو مباشرت دارد و بایستی شخصاً از مورد اجاره استفاده کند. علاوه بر این مستاجر حق انتقال و واگذاری مورد اجاره را به غیردارد / ندارد . در صورت تخلف و انتقال به غیر، اعتبار اجاره منوط به تنفیذ مالک خواهد بود. در صورتیکه مستاجر مورد اجاره را به غیر بدون اذن مالک تسلیم کرده باشد شخص متصرف در صورت عدم تنفیذ در برابر مالک در حدود مقررات قانونی مسئول خواهد بود.

6-3) موجر باید مالک یا متصرف قانونی یا قراردادی مورد اجاره باشد و در صورتیکه به عنوان  ولایت، وصایت، وکالت، قیومیت، اجاره با حق انتقال و از این قبیل  اختیار اجاره دادن داشته باشد. بایستی اسناد و مدارک مثبت حق انتقال را ضمیمه کند و مشاوره موظف به احراز موضوع فوق است.

 6-4) در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بها بیش از یک ماه تاخیر نماید، موجر می تواند قرارداد را فسخ و تخلیه مورد اجاره را از مراجع ذی صلاح بخواهد.

6-5) پرداخت هزنه های مصرفی آب / برق / گاز/ تلفن / شارژ/ فاضلاب شهری بر عهده مستاجر است و باید در موعد تخلیه یا فسخ قبوض پرداختی را به مستاجر ارائه نماید.

6-6) پرداخت هزینه نگهداری آپارتمان (حق شارژ و غیره) و همچنین افزایش احتمالی آن بر مبنای مصوب مسئول یا مسئولین ساختمان بر عهده مستاجر است.

6-7) پرداخت هزینه تعمیرات و هزینه های کلی از قبیل نصب و راه اندازی به منظور بهره برداری از دستگاه تهویه، شوفاژ، کولر، آسانسور و شبکه آب و برق و گاز با مالک است و هزینه های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره به عهده مستاجر است و نوع هزینه ها و میزان آن را عرف تعیین می کند.

6-8) مالیات مستغلات و تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری با موجر است و مالیات بردرآمد و مشاغل ( تجاری، اداری ) بر عهده مستاجر می باشد.

6-9) در خصوص اماکن تجاری مبلغ ........... ریال به حروف  ........... ریال به عنوان حق سرقفلی توسط مستاجر به موجر تسلیم و پرداخت گردیده / نگردیده است.

6-10) مستاجر مکلف است در زمان تخلیه، مورد اجاره را به همان وضعی که تحویل گرفته به موجر تحویل داده و رسید دریافت نماید. در صورت حدوث خسارات نسبت ب عین مستاجره، مستاجر متعهد به جبران خسارت وارده خواهد بود.

6-11) موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی های زمان اجاره، نسبت به استرداد قرض الحسنه دریافتی از مستاجر، با اخذ رسید اقدام نماید.

6-12) در صورتیکه موجر نسبت به پرداخت هزینه هایی که موجب انتفاع  مستاجر از ملک می باشد، اقدام نکند و به مستاجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد مستاجر میتواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه های مربوطه را با موجر محاسبه کند.

6-13) تمدید قرارداد اجاره فقط با توافق طرفین قبل از انقضاء مدت قرارداد ممکن است. در صورت تمدید قرارداد اجاره الحاقی با شرایط و تغییرات مورد توافق بخش لا ینفکی از قرارداد اجاره خواهد بود.

6-14) مستاجر مکلف است به محض اتمام مدت اجاره، عین مستاجره را بدون هیچ عذر و بهانه ای تخلیه  و به موجر تسلیم نماید، چنانچه مستاجر مورد اجاره را راس تاریخ انقضاء تخلیه کامل ننماید و یا به هر دلیلی از تسلیم آن به موجر خودداری نماید موظف است روزانه مبلغ ........... ریال به عنوان اجرت المثل ایام تصرف بعد از اتمام قرارداد، به موجر بپردازد و تهاتر خسارت ناشی از تخلیه ( اجرت المثل ) با مبلغ قرض الحسنه بلااشکال است.

ماده 7

كليه اختيارات ولو اختیار غبن به استثناء اختیار تدلیس از طرفین ساقط گردید.

 

ماده 8

این قرارداد در سایر موارد تابع مقررات قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 خواهد بود.

 

ماده 9

به استناد ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 شهود با مشخصات زیر این قرارداد را امضاء و گواهی می نماید.

 

ماده 10

حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان ........... بطور جداگانه ای به عهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد مبلغ ........... ریال پرداخت شده و رسید دریافت نمایند. فسخ یا اقاله قرارداد تاثیری در میزان حق الزحمه نخواهد داشت.

 

ماده 11

اين قرارداد در تاريخ  ... / ... / ...13 ساعت ........... در دفتر مشاور املاك ........... به نشاني ........... در سه نسخه بين طرفين تنظيم، امضاء و مبادله گرديد. مشاور املاك مکلف است نسخ قرارداد را به مهر دفتر املاک و نسخه اول و دوم را به موجر و مستاجر تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بايگاني كند و هر سه نسخه داراي اعتبار واحد است.

 

ماده 12

موارد حقوقي اين قرارداد مطابق با مقررات جاري است و تاييد مي شود.

توضیحات:

 

 

 

امضاي موجر        امضاي مستاجرین          امضاي شاهد 1            امضاي شاهد 2

 

اگر می‌خواهید اطلاعات خود را درباره اجاره، اجاره نامه و نکات قرارداد اجاره افزایش دهید، توصیه می‌کنیم مقالات مربوط به آن را مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد در وبسایت و اپلیکیشن اویم می‌توانید با افرادی که اطلاعات لازم در این حوزه دارند، ارتباط برقرار کنید و آنها شما را در این امر یاری دهند.

evimmelk...
ما را در سایت evimmelk دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تیم وبلاگ evimmelk بازدید : 192 تاريخ : چهارشنبه 9 تير 1400 ساعت: 17:36

 

قرارداد اجاره از اهمیت ویژه‌ای در معاملات ملکی برخوردار است که عدم توجه به نکات مهم آن منجر به بروز تداخلات و ناسازگاری‌هایی میان طرفین می‌گردد. بنابراین توجه به تمام جنبه‌های قرارداد که منافع هر دو طرف عقد اجاره را در پی دارد، لازم و ضروری است. با کسب آگاهی از نکات مهم در قرارداد اجاره از بروز مشکلات و تداخلات پیشگیری نمایید.

نکته اول:

باید توجه داشته باشید که در اجاره نامه حتما مدت اجاره تعیین شده باشد در غیر اینصورت، مدت زمان اجاره یکسال تعیین می شود. مهلت اجاره از روزی آغاز می‌گردد که توافق بین موجر و مستاجر انجام شده است. چنانچه در عقد اجاره ابتدای مدت ذکر نشود، از زمان انعقاد قرارداد محسوب خواهد شد.

نکته دوم:

لازم نیست که موجر مالک عین مستاجره باشد، ولی باید مالک منافی آن باشد. پس اگر خانه ای را از دیگری اجاره کرد چون مالک منافع آن است قادر به انتقال منافع در مدت اجاره به دیگری است، مگر آنکه در قرارداد اجاره خلاف آن شرط شده باشد

نکته سوم:

در صورتی که بعد از عقد قرارداد مستاجر متوجه شود، عین مستاجره معیوب است، حق فسخ را دارد. در نظر داشته باشید این اقدام زمانی میسر است که موجر رفع عیب ننماید و ضرری به مستاجر وارد شود، در غیر اینصورت امکان فسخ قرارداد وجود ندارد. در صورتیکه عیب عین مستاجره در مدت استفاده مشخص شود، مستاجر می‌تواند بقیه مدت اجاره را فسخ نماید.

نکته چهارم:

در مدت زمان اجاره موجر حق تغییر در عین مستأجره را ندارد که با استفاده مستأجر از آن در تعارض باشد. چنانچه مورد اجاره نیاز به تعمیراتی دارد که در صورت عدم اجاره موجب تحمیل ضرر به موجر می‌گردد، مستاجر حق ممانعت در اعمال تعمیرات را ندارد حتی اگر موجب عدم استفاده وی از مورد اجاره می‌شود. در این صورت، مستأجر می تواند از حق فسخ استفاده کند.

نکته پنجم:

فرآیند و هزینه انجام تعمیرات و تمام مخارج که به منظور ایجاد شرایط برای بهره برداری از مورد اجاره لازم است به عهده مالک می باشد. تنها در صورتی که خلاف آن در اجاره نامه ذکر شود، موارد فوق بر عهده مستاجر خواهد بود. علاوه بر آن هزینه های مربوط به اسباب و لوازمی که برای استفاده از مورد اجاره ضروری است بر عهده مالک می باشد مانند نصب آبگرمکن یا شوفاژ و ...

نکته ششم:

در صورتی که مستأجر خارج از چارچوب متعارف مورد اجاره را مورد استفاده قرار دهد و موجر نتواند مانع او از این امر شود، حق فسخ برای موجر بوجود می‌‌آید. به عنوان مثال به جای استفاده و مصرف خانگی از برق، مصرف صنعتی از برق داشته باشد.

نکته هفتم:

مستاجر مکلف است تا در زمانهای معین در قرارداد، مبلغ اجاره بها را به موجر پرداخت نماید و رسید دریافت را از موجر تحویل بگیرد.

نکته هشتم:

اگر مستأجر از مورد اجاره در غیر موردی که در اجاره نامه آمده استفاده کند، موجر حق فسخ اجاره را خواهد داشت. برای مثال در قرارداد اجاره آمده که این مکان برای استفاده مسکونی به اجاره داده ولی مستأجر از آن استفاده تجاری کند.

نکته نهم:

با پایان مدت زمان اجاره، قرارداد اجاره به اتمام می‌رسد و در صورتی که پس از اتمام مدت زمان اجاره مستاجر مورد اجاره را تحویل ندهد، باید به ازای کل مدت زمان تصرف پس از اتمام عقد اجاره مبلغی را به عنوان اجاره بها به میزانی که محلی شبیه آن اجاره دارد، بپردازد ولو استفاده ننماید.

نکته دهم:

قرارداد اجاره با فوت یکی از طرفین عقد باطل نمی‌شود مگر آنکه موجر در قرارداد تنها زمان حیات خود را مالک منافع مورد اجاره ذکر کرده باشد، در این صورت با فوت او اجاره باطل خواهد شد. علاوه بر آن چنانچه در قرارداد اجاره مباشرت مستأجر در استفاده از مورد اجاره آورده شود با فوت مستأجر عقد اجاره باطل می گردد.

نکته یازدهم:

اگر مستأجر مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد اجاره باطل یا فسخ نمی شود، مگر آنکه موجر در قرارداد اجاره برای خود به هنگام تحقق این امر حق فسخ را شرط کرده باشد.

نکته دوازدهم:

 چنانچه مستأجر بدون اطلاع و اجازه از موجر تعمیراتی در مورد اجاره اعمال نماید، حق دریافت هزینه و مطالبه هزینه‌ها را از موجر ندارد.

نکته سیزدهم:

مستاجر حق ساخت و ساز در مورد اجاره را ندارد مگر آنکه اجازه موجر را دریافت نماید. به عنوان مثال اگر مستاجر در محل درختی بکارد و بدون اجازه باشد، موجر حق دارد تا آن را از بین ببرد. اگر در پی اقدامات انجام شده توسط مستاجر آسیبی به بنا یا زمین مورد اجاره وارد شود، پرداخت هزینه‌ها تعمیرات و جبران خسارت برعهده مستاجر می‌باشد.

 

نکته چهاردهم:

 تنظیم قرارداد اجاره هم به صورت عادی و هم رسمی ممکن است. معمولا اشخاص بصورت عادی در آژانس های املاک اقدام به تنظیم قرارداد می کنند. در نظر داشت باشید که ابتدا برای تنظیم قرارداد اجاره به صورت عادی حتما دو نفر به عنوان شاهد ذیل سند اجاره را امضاء کنند تا طرفین از مزایای قانون روابط موجر و مستأجر مصوب  سال ۱۳۷۶ بهره مند شوند. نکته بعدی آن است که صرف تنظیم قرارداد در فرم های چاپی یا تایپ مفاد قرارداد موجب رسمی شدن آن نمی شود و تأثیری در ماهیت آن ندارد.

نکته پانزدهم:

 قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضاء موجر و مستأجر برسد و به وسیله دو نفر افراد مورد اعتماد طرفین به عنوان شاهد امضا شود. چنانچه موجر یا مستاجر به نمایندگی از دیگری قرارداد تنظیم کند باید اطمینان پیدا کرد که شخصی که به عنوان نماینده معرفی شده است، دلیل نمایندگی خود را ارائه دهد و به رویت طرف مقابل رساند و مدارک لازم پیوست قرارداد شود.

برای مثال اگر فردی خود را وکيل همسرش به عنوان موجر معرفی نماید، باید وکالت نامه رسمی مبنی بر وکالت در انعقاد عقد اجاره از طرف همسر را در اختیار داشته باشد.

نکته شانزدهم:

اگر مدت زمان اجاره پایان یابد، و مستاجر مورد اجاره را تخلیه ننماید موجر می‌تواند درخواست تخلیه نماید. برای تخلیه اگر سند عادی باشد باید نکات زیر رعایت شود. درخواست برای تخلیه به شوراهای حل اختلاف یا حسب مورد دادگاه محل ارائه و مشتمل بر نام و نام خانوادگی و محل اقامت مستاجر و مشخصات عین مستاجره مشخصات و تاریخ سند اجاره و کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک می باشد.

نکته هفدهم:

در صورتی که مالکیت با ذینفع بودن موجر توسط شورای حل اختلاف یا دادگاه محل رسیدگی به درخواست محرز شود، دستور تخلیه صادر خواهد شد. پس از ابلاغ این دستور توسط مأمورین به مستأجر، مستاجر فرصت دارد تا 72 ساعت پس از دریافت ابلاغ دستور دادگاه مورد اجاره را تخلیه کند.

نکته هجدهم:

در بخش اول نکات مربوط به اجاره و اجاره نامه بیان کردیم که موجر مکلف است تا با پایان مهلت اجاره مبلغ ودیعه را استرداد نماید. به عبارت دیگر، موجر مبلغی را که به عنوان ودیعه یا تضمین از مستاجر دریافت کرده باشد در زمان تخلیه و تحویل مورد اجاره، باید به مستاجر پرداخت یا تحویل نماید.

نکته نوزدهم:

 اگر سند اجاره رسمی باشد برای تخلیه مورد اجاره درخواست صدور اجرائیه از دفتر خانه ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده به عمل می آید و دفترخانه پس از احراز هویت و صلاحیت موجر اوراق اجرائیه را در مدت زمان ۲۴ ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل ارسال می‌کند و اداره ثبت به مدت ۲۴ ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ و تخلیه به مأمور اقدام می کند و مأمور اجرا نیز مکلف است ظرف ۴۸ ساعت اجرائیه را به مستأجر ابلاغ و مستأجر ظرف ۳ روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام نماید.

نکته بیستم:

در نظر بگیرید موجر مدعی است که مستاجر خسارتی به مورد اجاره وارد نموده یا اجاره بها و یا حق شارژ و غیره را پرداخت نکرده است، در این حالت نمی‌تواند مستقیما و از مبلغ رهن یا ودیعه که از مستاجر دریافت نموده است و موظف به استرداد آن است، برداشت نمایند. بلکه باید به دادگاه مراجعه نموده و با تحویل دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا دست یابد. البته در سالهای گذشته که مبالغ ودیعه تا سقف 000/000/10 ریال نیز بود، این امر بر عهده شورای حل اختلاف قرار داشت.

اگر شما هم بدنبال اجاره ملک هستید یا می‌خواهید ملک خود را به رهن و اجاره دهید، و قصد دارید تا از فردی در تنظیم قرارداد اجاره مشورت و راهنمایی بگیرید، می‌توانید در بخش خدمات اویم به افرادی که تخصص لازم در حوزه تنظیم قرارداد را دارند، دسترسی داشته باشید.

علاوه بر آن می‌توانید آگهی اجاره ملک خود را به صورت رایگان و با صرف کمترین زمان و هزینه در سایت و اپلیکیشن اویم ثبت نمایید و در معرض دید سایرین قرار دهید.

evimmelk...
ما را در سایت evimmelk دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تیم وبلاگ evimmelk بازدید : 236 تاريخ : چهارشنبه 9 تير 1400 ساعت: 17:27

تمامی کسانی که بدنبال اجاره ملک هستند یا تمایل دارند ملک خود را در چارچوب اجاره به شخص دیگری واگذار کنند، باید قراردادی با عنوان اجاره نامه منعقد نمایند تا از لحاظ حقوقی و قانونی با مشکلی مواجه نشوند. در این مقاله قصد داریم تا ضمن ارائه اطلاعاتی درباره مفهوم اجاره توضیحاتی پیرامون اجاره نامه در اختیار کاربران قرار دهیم.

اجاره چیست؟

اجاره در معنای لغوی به معنی رهانیدن، به فریاد رسیدن، چیزی را به فرد دادن بیان شده است. در اصطلاح بنابه تعریف اجاره قراردادی است که به موجب آن، مستأجر در برابر مالی که توسط موجر دریافت می‌کند، در مدت زمان معین مالک منافع عین مستاجره نامیده می‌شود. در این قرارداد، به اجاره دهنده، موجر به اجاره‌کننده، مستأجر و مورد اجاره عین مستاجره اطلاق می‌گردد. به عبارت دیگر، مستاجر سلطه و اختیار استفاده مالک را از عین مورد اجاره دارد؛ لذا می‌توان گفت که اجاره قراردادی تملیکی، معوض و موقت در راستای عقد منعقد شده می‌باشد.

اقسام اجاره

براساس قانون مدنی، می‌توان اجاره را بر سه قسم تعریف کرد، به عبارت دیگر، اجاره بر سه چیز وارد می‌شود: اجاره اشیاء، اجاره حیوانات و اجاره اشخاص

انواع اجاره

انواع اجاره را براساس مدت زمان نیز می‌توان تقسیم بندی کرد، بدین ترتیب؛ اجاره روزانه، اجاره ماهانه و اجاره سالانه برای انواع اجاره تعریف می‌شود. همانطور که از اسامی مشخص است، اجاره روزانه در قبال تملک به مدت 24 ساعت، اجاره ماهانه در قبال دریافت تملک به ازای 30 یا 31 روز و اجاره سالانه نیز به مدت 365 روز می‌باشد.

قوانین اجاره ‌نشینی در ایران

در سال 1376 در مجلس شورای اسلامی قانون روابط موجر و مستاجر به تصویب رسیده و نکات و قوانین مهم و تاثیرگذاری را شامل می‌باشد. آیین نامه اجرایی این قوانین در سال 1378 توسط هئیت وزیران تصویب شد و سپس یکسال بعد، در سال 1379 مورد اصلاح قرار گرفت.

به موجب این قوانین، به هنگام اجاره ملک مبلغی با عنوان «ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه یا سند تعهدآور و مشابه آن» در زمان عقد قرارداد از مستأجر به موجر سپرده می‌شود تا در پایان مهلت قرارداد برگردانده یا استرداد شود که در عرف به آن «رهن» نامیده می‌شود.

برخی از اوقات تصور اشتباهی وجود دارد مبنی بر آنکه، حتی چنانچه مبلغ رهن برگردانده نشود، مستأجر باید ملک را تخلیه کند. این در حالی‌ست که در ماده ۴ قانون روابط موجر و مستأجر به روشنی بیان شده‌است که «تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستأجر یا سپردن آن به دایره اجراست».

گاه ممکن است تا با نزدیک شدن به پایان مدت زمان اجاره‌نامه موجر از استرداد مبلغ رهن خودداری کند و مشاور املاک نیز درخواست برگرداندن مبلغ رهن را در قرارداد ثبت نکند، مستأجر می‌تواند براساس ماده ۱۵۶ قانون آئین داد رسی مدنی، اظهارنامه‌ای را در ۳ نسخه تنظیم و در دبیرخانه دادگستری ابطال تمبر نماید تا به صورت رسمی درخواست تخلیه ملک را ثبت و به گوش موجر رسانده باشد تا در صورت نیاز به اعلام دادخواست یا دفاع مستأجر از خود مورد تأیید دادسرا نیز باشد.

اجاره نامه یا قرارداد اجاره چیست؟

اجاره‌ نامه یا قرارداد اجاره به سندی نوشتاری اطلاق می‌گردد که بندها و نکات قرارداد اجاره در آن ذکر شده و مابین صاحب ملک (موجر) و اجاره‌کننده (مستأجر) تنظیم می‌شود.

هر اجاره نامه بایستی شامل مشخصات طرفین قرارداد، میزان اجاره بها، مدت اجاره، مورد اجاره و شرایط طرفین باشد.

اجاره بها

مستأجر بایستی در موعد معین ذکر شده در اجاره ‌نامه اجرت‌ المسمی (مبلغ معین) و پس از انقضاء مدت اجاره اجرت ‌المثل را به میزان اجرت ‌المسمی آخر هر ماه ظرف ده روز به موجر یا نماینده قانونی او بپردازد. چنانچه اجاره‌ نامه‌ای وجود نداشته باشد، اجاره بها را به میزانی که بین طرفین مقرر شده (اجرت المسمی) و در صورتی که میزان آن معلوم نباشد به عنوان اجرت ‌المثل مبلغی که متناسب با اجاره املاک مشابه تشخیص می‌دهد برای هر ماه تا دهم ماه بعد به صاحب ملک یا نماینده قانونی او پرداخت نماید یا در صندوق ثبت یا بانکی که از طرف سازمان ثبت تعیین می‌شود سپرده و قبض رسید را اگر اجاره‌ نامه رسمی است به دفترخانه تنظیم‌کننده سند تحویل دهد و هر گاه اجاره ‌نامه عادی بوده یا اجاره ‌نامه‌ای در بین نباشد قبض رسید را با تعیین محل اقامت موجر به یکی از دفاتر رسمی نزدیک ملک تسلیم و رسید دریافت کند.

به طور معمول، مستأجر برای پرداخت اجاره بها ده روز از تاریخ سررسید هر قسط مهلت دارد، مگر اینکه طرفین به صورت دیگری توافق کرده باشند که در این صورت ترتیب مذکور باید در قرارداد قید گردد.

شرایط تنظیم قرارداد

شرایط و نکات بسیاری در تنظیم و عقد قرارداد باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به ذکر چند مورد پرداخته و در مقاله بعدی نکات مهم دیگری را ارائه خواهیم کرد.

در ابتدا توجه داشته باشید طرفین قرارداد باید آگاهی کلی از قوانین مربوط به روابط موجر و مستاجر داشته باشند. به عنوان مثال، در صورتی‌که اجاره یک ماه پرداخت نگردد، صاحب ملک می‌تواند از طریق قانون مورد اجاره را تخلیه نماید.

 در متن قرارداد مشخصات کامل و دقیق طرفین قرارداد با نشانی اقامتگاه آنان ذکر گردد.

منافع هر دو طرف در نظر گرفته شود؛ به اینصورت که قرارداد جنبه عادلانه داشته باشد.

هر قراردادی باید یک زمان معین و مشخص شده داشته باشد از یک ساعت گرفته تا چندین سال اما بهتر است که قراردادها یکساله باشد.

حضور دو نفر شاهد جهت امضای ذیل قرارداد نیز در اغلب قرارداد مشترک و ضروری می‌باشد.

شایان ذکر است بایستی قرارداد در دو نسخه تنظیم گردد و در صورت نیاز سه نسخه جهت در اختیار قرار دادن فرد سوم که نام وی نیز در قرارداد ذکر شده است، ضروری است.

در اغلب قراردادها از جمله قرارداد اجاره ذکر مرجع حل اختلاف از جمله شخصی خاص یا مرجع قانونی مربوطه حائز اهمیت است.

مصوبه تخلیه مستاجر در دوران کرونا

با توجه به شیوع کرونا از اسفند ماه سال 98 و اعمال محدودیت‌های کرونایی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی مصوبه‌ای به تصویب رسید که به موجب آن قراردادهای اجاره‌ای که در این تاریخ به اتمام می رسد را به صورت خودکار تمدید کند و افزایش مبلغ اجاره ها فقط تا سقف مصوب شده امکان پذیر است. برای این مصوبه 3 شرط تعیین گردیده است که در صورت برخوردار نبودن از این شروط، موجر می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را دریافت نماید. شروط معین شده به شرح زیر است:

  • سقف مبلغ افزایش اجاره بها توسط مستاجر پذیرفته نشود.
  • موجر تمایل به فروش نداشته باشد.
  • مستاجر به تعهدات خود عمل کرده باشد.

در مقاله بعدی قصدی داریم تا نکات مهم قرارداد اجاره را بیان نموده و نمونه‌ای از یک اجاره را در اختیار مخاطبان قرار دهیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به تنظیم و عقد قرارداد اقدام نمایند.  در اپلیکیشن اویم می‌توانید از بخش خدمات درخواست تنظیم قرارداد  نمایید تا افرادی که تخصصی در این حیطه دارند، کمک نمایند. علاوه بر آن در مجموعه اویم میتوان آگهی اجاره ملک را ثبت کرده و اگهی‌های دیگر را نیز مشاهده نمود.

 

evimmelk...
ما را در سایت evimmelk دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تیم وبلاگ evimmelk بازدید : 259 تاريخ : چهارشنبه 9 تير 1400 ساعت: 17:20